Pagina's

zondag 26 augustus 2012

De koek is op


Gepubliceerd op Dichtbij.nl/Zuid-Kennemerland

Ik weet niet hoe het met jullie zit maar ik ben die pratende pakken meer dan zat. Dat hele tijdsgewricht waar we op het moment in zitten draait niet om geld – ook al mekkeren ze daar constant over – maar om het gebrek aan vertrouwen… het is volgens mij een sociale crisis. 

Je kan er niet omheen, de verkiezingen komen er aan. 12 september aanstaande mogen we weer naar de stembus om met een rode potlood of een ferme druk op de knop te kiezen voor de zetel verdeling van de Tweede Kamer. De wetgevende macht in ons kikkerlandje, althans een deel daarvan.

En om maar gelijk met de deur in huis te vallen: ik weet het niet meer, 'ze' hebben het wat mij betreft verbruid. Als een zogenoemde zwevende kiezer ben ik uiteindelijk ergens in de woestijn gecrashed. Hoewel de plicht in de verte roept overweeg ik zwaar om de gang naar het stembureau niet te gaan maken en ditmaal maar eens het hele circus aan mij voorbij te laten gaan.

En wat valt er te kiezen: politieke partijen gebaseerd op religie vallen bij mij pertinent af, rechts heeft zijn kans gehad en er een rommeltje van gemaakt, het midden blijft maar dingen roeptoeteren die ze niet kan waarmaken en de extreme flanken zijn gewoonweg eng. Hoewel democratie de beste keuze uit slechten is, is de lust om te kiezen mij vergaan. Ik heb er geen vertrouwen meer in.

Het vertrouwen is dan ook behoorlijk beschaamd. Overstelpt door informatie moeten 'we' overal maar verstand van hebben en over van alles mee kunnen praten. Een mening over elke gedraaide drol. Terwijl ik juist voor veel zaken afhankelijk ben van professionals en deskundigen. En daar is het mis gegaan.

Ik wil gewoon een leuke baan en een fatsoenlijk dak boven mijn hoofd, een leven de moeite waard binnen de gemeenschap. Helaas blijken er allerlei wolven in de groep rond te lopen die zich voordoen, en vaak ondersteund door de zittende macht, als goedwillende schapen. Kaalgeplukt ben ik er nu wel een beetje klaar mee. Het bestuurlijke systeem is aan vernieuwing toe.

Zolang er geen democratie 2.0 is ga ik gewoon niet meer stemmen …dat zal ze leren. Zit ik gelijk wel weer met een ander dilemma: hoe maak je een goede proteststem? Thuisblijven, een blanco stem of juist het hele vel rood maken. Je moet er niet aan denken dat 'ze' alsnog de koek verdelen. De krakeling blijft wat mij betreft gewoon in de trommel tot er verse koffie wordt geserveerd.


Naar aanleiding van deze column was ik uitgenodigd voor Hollandse Zaken, kon ik er helaas niet bij zijn.


3 opmerkingen:

  1. Toch maar ff stemmen Robert, anders beland jouw niet stem toch op de grote hoop die de grootste partijen mogen verdelen!!!! Vraag me niet hoe het kan, maar het gaat al jaren zo.... Fijn toch zo'n democratie, niemand krijgt wat íe wil, maar ongewild telt elke, ook niet stem mee!
    Voor de rest hoef je je niet druk te maken, genaaid worden we toch, zowel linksom als rechts dan wel door het midden. Hou de krakelingen vers, lekker voor bij de surrogaat koffie in de barre tijden die nog gaan komen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Evert Op de valreep toch maar even op die kale ninja, die viezekus gestemd. Niet omdat ik zo met hem wegloop maar strategisch. Ondermeer door jouw advies heb ik mijn stem uiteindelijk niet verloren laten gaan. Nu daags erna heb ik een vreemd gevoel over dat hele circus, alsof Nederland heeft verloren. Wat mij betreft mag het hele systeem op de schop, er klopt geen ruk van... de kloof lijkt enkel maar groter te worden. Voorlopig zal een verandering echter wel een utopie blijken.

    Ps. Nou ik je toch tref, wanneer gaan wij weer eens een potje breken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het gevoel deel ik met je, op naar de volgende verkiezingen enz. enz.
      Potjes breken....altijd goed je weet waar je telefoon woont dus eh.. Sorry voor het taalgebruik ik zit nog een beetje met m'n hoofd bij de politieke ontwikkelingen op curacou da's pas echte hands on politiek. Ha Ha, call me ??

      Verwijderen