Pagina's

zaterdag 25 augustus 2012

Haarlem onder constructie?



Aan een stad als Haarlem wordt constant gesleuteld, gesloopt en bijgebouwd. Voor noodzakelijk onderhoud en verfraaiing. Alhoewel over dat laatste de meningen sterk verschillen. Er wordt wel eens iets afgebroken waardoor bij tegenstaanders de nekharen rechtop gaan staan of anders wel vanwege wat er voor terugkomt. Ik noem bv de Spaarnekerk, de HBS aan de Raaks, het Station of bv de Toneelschuur.

Kan mij voorstellen dat als je 30 jaar aan de ander kant van de planeet hebt gezeten, je bij een bezoek aan je geboortestad een bevreemdend gevoel krijgt. Enerzijds herken je het stratenplan, de loop van de rivier, hier en daar een gevel …of toch weer niet. En als je er met je neus boven opzit, er wellicht iedere dag langskomt, je niet altijd de reden tot verandering inziet. 




Nou ben ik best wel moeilijk met wegdoen, maar ik moet zeggen dat ik de stad met al die bouwlust steeds mooier ga vinden. Het Raaks gebied, de oevers langs het Spaarne, rond de Grote Kerk en zelfs de herinrichting van het stationsplein lijkt de voormalige Oost-blokpanden op te lichten. Grijze borders, nieuwe rode klinkers en old-school lantaarnpalen – waarover we zelfs mochten meestemmen – maken de binnenstad aantrekkelijk en authentiek. Dat mag ook wel eens gezegd worden.




Hoewel de stormbaan op het Ripperdaterrein altijd bij het passeren lonkte ben ik er nooit aan begonnen. En nu mis ik hem, het Been wat er voor terug zou komen daarentegen weer niet. Die is vast naar de overkant gehopt om samen met General Cronjé in de autoluwe straat te shoppen. Mocht ie het centrum van de stad bereiken dan kan hij gelijk plaats nemen op de lege sokkel achter het station. Maar dan moet hij wel snel zijn want daar komt binnenkort dat oerlelijke kitschbeeld van Kenau met haar chaperon.


Als we de Kruisweg nog wat verder vervolgen dan komen we bij de brug over de Nieuwe Gracht. Het hele knooppunt is op de schop geweest en de brug zelf zit weer helemaal strak in de lak. Waarom ze die lelijke enkelbrekers op het trottoir van de brug hebben teruggeplaatst is voor mij een raadsel. Waar dienen ze voor? Is het een anti-parkeer hekje, trekt het die bolling in de brug of moet het soms voetgangers van de rijbaan houden. Ik weet het niet …wie het wel weet mag het zeggen. Ik vind ze in ieder geval foeilelijk en ergerlijk. Wat mij betreft de zaag er in.



Kan mij herinneren dat er ooit een verkiezing 'het lelijkste gebouw van Haarlem' heeft plaatsgevonden. En dat was best boeiend. Ben wel benieuwd wat jullie tegenwoordig van de stad vinden, welk gebouw of welke spot is lelijk of wat moet er juist behouden blijven, vertel?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten