Pagina's

donderdag 14 februari 2013

HOV NEE


Gepubliceerd op Dichtbij.nl/Noord-Kennemerland

Als stedentrip liefhebber heb ik altijd veel aan de plaatselijke metro gehad. In no-time reis je vrij behaaglijk en snel door de tube van A naar B, om vervolgens als een stokstaartje te midden van de stadse dynamiek weer op te duiken. De aanleg van vrije busbanen voor HOV (Hoogwaardig Openbaar Vervoer) zie ik als een bovengrondse variant hierop. Het is vast een stuk goedkoper en praktischer aan te leggen dan al dat geboor in de Hollandse poldergronden. Liever zou ik overigens op de tracés, ipv die vierkanten moderne bussen, een gezellig trammetje zien. Maar dat zal de vooruitgang zijn.

Veranderingen in het openbaar vervoer brengt vaak lokaal nogal wat rumoer op gang. Zo ook in Velsen waar massaal HOV NEE wordt geroepen. Het stuk Schiphol-Haarlem CS ligt er al, en ondanks verzet ligt binnenkort in het verlengde hiervan ook de route door Haarlem-Noord. Doortrekken door Velsen is de volgende stap. En waarom ook niet? Het is ideaal om zo vlot en geriefelijk in de driehoek Schiphol-Amsterdam-Kennemerland te kunnen reizen. De wereld binnen handbereik van strand en sluis tot dam en vliegmachine.


Het tracé komt Velsen bij Santpoort-Noord binnen. Op een historische plek waar eeuwen geleden al door de eerste streekbewoners de oversteek tussen de Haarlemse en Bloemendaalse duinrichel werd gewaagd. Daar waar tegenwoordig de N208 de Hoofdstraat kruist heeft men veel voorwerpen opgegraven die de moerasgoden gunstig moesten stemmen. Strak de hoek om en vervolgens recht op de kopse kant van het dorp af, waar tegenwoordig een rijschool is gevestigd. Laten we hopen dat de chauffeurs het stuur stevig in handen houden.

De walviskaak die daar ferm met zijn windvaan uit het Sant steekt, moet wederom wijken. Eerder was hij al door die potsierlijke harddraverij paard van de Hotel Weyman rotonde verstoten. Mag hij nu weer terug het weiland in om als schrappaal voor koeien te dienen. Dat kon de aangespoelde Johannes – toen hij eeuwen geleden nog vrolijk in het IJ rond spartelden – toch niet vermoeden.

Ik snap het verzet wel hoor. Veranderingen zijn niet altijd leuk, zeker als de grote visie ontbreekt of belabberd wordt gecommuniceerd. En er zijn natuurlijk zat kritische kanttekeningen te maken over 70 miljoen euro voor 3 seconde tijdwinst, lelijke bussen, misplaatste bushokjes en trillende ramen. 

In IJmuiden denkt men een regiofunctie te vervullen, maar ondertussen vliegt en vaart de wereld vooral over en voorbij de kade. Ontsluiting van treinloos IJmuiden lijkt mij een goed plan en ik verwacht dat het de stad uiteindelijk meeneemt in de vaart der volkeren. Klink vast als een loeiende walvis in de woestijn, want ik zeg volmondig: HOV JA

Geen opmerkingen:

Een reactie posten