Pagina's

vrijdag 6 juli 2012

Roze cirkel

De afgelopen week stond natuurlijk in het teken van het Higgs-deeltje. Althans de sporen die het achterlaat. Met belangstelling heb ik op internet zitten kijken naar de live uitzending van de persconferentie van het CERN in Zwitserland. Waarom het overigens niet op tv werd uitgezonden is mij een raadsel. De ontdekking is een grote stap voorwaarts voor de mensheid, het opent een deur naar een nieuwe dimensie… of zoiets. Menig wetenschapper – normaliter onbewogen en licht verstrooid – zat strak gefocust en pinkte op moment suprême een traantje weg. Wat zal de Next Generation aan mijn lippen hangen als opa terugblikt.

Ik snap er zelf overigens geen snars van, maar gelukkig geldt dit voor 99% van de mensen. Wat doet het er ook toe, als we het maar samen beleven. Het Higgsveld schijnt er altijd en overal al te zijn geweest. Nooit iets van gemerkt. We lopen erdoor als in een volle concertzaal en worden naarmate onze populariteit door anderen aangeklampt. Dat vond ik de beste uitleg die ook ik kon bevatten uit de stortvloed aan berichtgevingen van deskundigen en semi bestweters.

En zo kletsen en ontdekken we realtime wat af, allemaal dankzij supercomputers en het web. Zonder hadden we dat Higgs-deeltje waarschijnlijk zelfs nooit gevonden. De grondlegger van de computer en het internet, Alan Turing, zou eens moeten weten. De Engelse genie die door het kraken van de Enigma-code een grote bijdrage heeft geleverd aan het verslaan van de nazi's. Diezelfde Nazi's die homoseksuelen een roze driehoek opnaaide en uitmoorden. Treurig is het dat Alan later in eigen land vanwege zijn geaardheid over de kling werd gejaagd.

Waren we nog maar wat meer verwant aan de Bonobo's, die lossen tenminste alles op met seks. En het maakt ze niet uit met wie. Die kijken niet op een deeltje meer of minder. Het flikvlooien heeft bij hen een grote sociale functie. Anderzijds hadden we dan waarschijnlijk nog ergens in bomen en struiken rondgehangen. Homoseksualiteit komt veel voor in de natuur, vooral bij sociale soorten. Het zal dan toch wel een evolutionair voordeel hebben als 5% van de groep hier toebehoord. Zijn er in ieder geval meer dan die het Higgs-deeltje begrijpen.

Morgen is het roze zaterdag in Haarlem, met een heel programma en zelfs een parade. Ik denk dat ik roze koeken meeneem als ik mij door de massa heen beweeg. Kan ik vast botsingen met Higgs-deeltjes en dergelijk vlot oplossen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten