Pagina's

maandag 11 juni 2018

Ro-trip Breda


"Wetenschap is niet alleen een leerling van de rede, 

maar ook van liefde en hartstocht" – Stephen Hawking


'Wanneer ga je op vakantie, ivm de jaarplanning' vroeg mijn bazin. Vakantie is echter wel het laatste waar ik als fresh-single-man over nadenk. Ik zie mijzelf toch echt niet in mijn eentje tien dagen bij een zwembad liggen. Maar ze had een punt, ik moet er op uit. Van mij part dichtbij, lekker low budget.

Een lijst met nog te bezoeken steden gemaakt. Wat spullen bij elkaar gesprokkeld, en een camping voor een weekend geboekt in de buurt van Breda.


Breda is een stad tussen de grote rivieren, middeleeuws net zoals we die hier in Holland hebben. Een kerkje hier, een kroeg daar en een kasteel om het af te maken. Wat slotgrachten eromheen en zo heb je het wel zo'n beetje gehad. Als we voor het gemak de vinex wijken en de bedrijfsterreinen even vergeten.


Bij het verlaten van het station richting centrum werd ik blij verrast door een enorm stadspark. En met het mooie weer leek het de complete bevolking aan te trekken. Het was er gezellig druk en van alles te doen.


Het is sowieso goed toeven in Brabant, men houdt duidelijk van oldscool socializen. Fietsen, shoppen, dobberen op het water en vooral chillen op één van de vele terrassen of dus loom in het gras keutelen.



Dacht voor wat info de plaatselijke VVV te bezoeken, maar vreemd genoeg blijkt die op zondag dicht. Dan maar het dichtstbijzijnde museum proberen, het Stedelijk Museum Breda. Hartstikke nieuw, twee musea samengevoegd. Lekker koel en rustig. Iedereen zat buiten in de zon/schaduw op een paar malloten zoals ik na dan.

Boven vooral de bekende ouwe meuk, een stukje geschiedenisles die we onderhand wel kennen. In de kelder nieuw spul, hedendaagse kunst. En ik viel met mijn neus in de boter, kon direct aansluiten bij een zeer boeiende rondleiding en demonstratie. Kunst en wetenschap is hier een fantastische wisselwerking aangegaan. De expositie True Beauty laat je duizelen tussen micro en macro niveau.


Een kankercel




Liefde



De spaghetti in ons hoofd



Ook splijtzwam Andi was er. De zwam die beter zijn weg vindt dan menig digitaal navigatiesysteem. Ook online kan je een goed gesprek met hem voeren: https://medium.com/@slime_mold_andi

Als klap op de vuurpijl konden we luisteren naar bacteriële muzak. Die twee kilo bacteriën die wij in en op ons lijf meetorsen is door een aantal whizzkids omgezet in geluid. Geinig concept: http://www.biotabeats.org/biota-to-beats.html



Op de camping tussen de sleurhutten en weekendbewoners nog wat gelaaft aan consumpties en een goed boek. Prettige overzichtelijke stad, mooie omgeving, ik heb mij er in ieder geval prima vermaakt.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten