De start was prachtig maar de eindstreep ga ik niet met een Volkswagen halen. De Franse slag heeft in deze gewonnen …zou die driekleur op Herbie soms een voorspelling zijn geweest?
maandag 10 augustus 2015
Het chagrijn van een Volkswagen
Ik begon mijn rijcarrière ooit in de Kever van een vriend. Een doorgeroest exemplaar, vol met gaten en mos aan de binnenzijde. Daar hoef je tegenwoordig met de huidige APK keuring niet meer mee aan te komen. De Kever is lang en in grote hoeveelheden geproduceerd, tot in deze eeuw aan toe. Zodat bijna iedereen wel een zoete Herbie herinnering aan het karretje zal hebben.
Op een braakliggend stukje weg deed ik mijn eerste verwoede pogingen om de pook als een pollepel in de juiste versnelling te roeren. De Kever is net een opgeblazen Porsche, qua vorm en vermogen en fanatiek uitlaatgassen brakend ging het nog best aardig vooruit. Maar dat kon mij als jochie toen verder geen biet schelen. Het reed en de wereld was mooi en groot.
Mijn volgende ervaring met een VW was jaren later met de Golf-I van een vriendin. Een boodschappenwagen. De eerste versie in een reeks van succesnummers en nog lang niet de hypermoderne uitvoering zoals we die nu kennen. Ik vond het maar een zeepkist op wielen. Lelijk van vorm – mislukt kubisme – en wederom met die rare lijzige schakelbak.
En toen was daar de Polo Bluemotion waar ik wat rondjes mee mocht rijden. Een scherpe snit, kekke lijnen... al-om-al een prachtige bak om naar te kijken. Het instappen gaat wat moeizamer want hoewel de kleinere modellen bij iedere nieuwe versie weer een maatje groter groeien blijkt de Polo ergens te zijn blijven steken. Of het moet de bedoeling zijn dat je hem als een soort kalfslederen handschoen moet aantrekken.
Wat een hopeloze auto. Alhoewel de versnellingspook nu robuust voelt laat elk schakelmoment veel te lang op zich wachten. Waarschijnlijk is om de laagste wettelijke bijtelling te halen daarnaast de brandstoftoevoer in een constante nekklem gevat. Vlot doorschakelen wordt afgestraft met het doodvallen in vermogen. Zelfs bij een vooroorlogse Lada hoeft je niet zoveel gas te geven om een beetje leuk te rijden.
De start was prachtig maar de eindstreep ga ik niet met een Volkswagen halen. De Franse slag heeft in deze gewonnen …zou die driekleur op Herbie soms een voorspelling zijn geweest?
De start was prachtig maar de eindstreep ga ik niet met een Volkswagen halen. De Franse slag heeft in deze gewonnen …zou die driekleur op Herbie soms een voorspelling zijn geweest?
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Sinds kort in het bezit van een Golf II (krijgertje/ kadootje) 34 jaar oud, maar doet het nog best! Na de les-kever en iets later een kever met gaten toch weer eens een VW. Best wel wennen als je ooit ook een redelijke tijd in een SEAT Ibiza 6 bak met bijna 180 pk hebt mogen rijden.
BeantwoordenVerwijderenDeze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenAch als je maar droog en veilig van A naar B komt. De Seat is een fijne auto, solide en vlot. Is het ook niet marketing technisch de sportieve lijn van hetzelfde concern? De Ibiza Cupra die ik ooit bezat kleefde aan het asfalt en wilde altijd veel te hard :)
Verwijderen