Pagina's

dinsdag 18 maart 2014

Ontzwever GR2014


Nog één nachtje slapen en dan mogen we stemmen. En weet je wat …ik weet nog steeds niet waarop. Landelijk kies ik vooral de stroming. En als doorsnee mens kom ik dan altijd ergens in het midden uit. Lokaal zou je verwachten een sterke binding met een plaatselijke club. Toch is het signaal dat veel mensen hoogstwaarschijnlijk wegblijven. Een dramatisch dieptepunt.

Om een samenleving te besturen is democratie natuurlijk wel de beste keuze uit slechten. Ondanks harde woorden vooraf van de diverse partijen, wordt het uiteindelijk altijd polderen en compromissen sluiten. En misschien maar goed ook, anders zwenken we als natie maar van links naar rechts als een dronken levenskunstenaar.

Al weken bestoken de local boys en girls, die met graagte aan de raadstafel willen aanschuiven, ons met hun eigen gelijk. Wat er fout is en hoe het vooral morgen anders moet. Loze kreten en abstracten vergezichten volgen elkaar in rap tempo op. Je kan niet zappen, de media openslaan of je weg buiten vinden, ze grijnzen je overal tegemoet.

Al de berichten in de media beloven veel goeds maar zeggen zo weinig. En als ik dan een poging doe om de diverse programma's te doorgronden kom ik er steevast achter dat mijn mening verspreid ligt over de politieke horizon. Een enkele partij scoort amper 50% overeenstemming en dan zit er wel weer een zwaarwegend idioot punt in die andere helft. 

De focus dan maar niet op de issues, laat ik het sentiment regeren. Eens zien wie er ditmaal in mijn regio (Velsen) allemaal mee doen:

Op lijst 1 de VVD - zijn dat niet die pakken die aan de vooravond hebben gestaan van al die economische ellende. Musketiers m/v die geloven in één voor ons allen maar vooral ieder voor zich?

Nummer 2 staat de PvdA - ach best wel sympathiek en vast goedbedoeld voor Jan met de pet. Hoewel de bestuurders altijd de indruk wekken in een andere sociale dimensie te leven. Als een overmoedige scout die het prevelende oude vrouwtje helpt oversteken …tegen haar zin in.

D66 dan – vleesch noch visch en vooral voor hbo meisjes en jongetjes

De relipartijen sla ik over. Gebaseerd op iets dat al 2000 jaar is ingehaald door de werkelijkheid heeft weinig zin.

GroenLinks dan? – ach wat lief, schattig. Maar goed, over naar de orde van de dag …next

Op uiterst links hebben we de SP – een roedel vrolijke snuiters die de soep steeds te koud aan de stamtafel opdienen.

En dan struikelen we ook hier over de opkomende lokalen zoals: Velsenlokaal, LGV en Forza. Meestal afvalligen van één van de eerder genoemde landelijke partijen. De eerste is vooral tegen maar doet alsof ze voor zijn, de tweede doet alsof ze voor zijn maar is vooral overal tegen. En Forza doet een Pim Fortuyn sketch voor de bühne. Grappig voor erbij.

Niet stemmen is ook een keuze. Wellicht een signaal dat 
het politiek bedrijven anders moet. Of dat nou zo fair is tegenover onze voorouders, die zich hebben weten te ontworstelen aan de macht van al die warlords door de eeuwen heen. Ik vraag het mij af?

Misschien de benjamin van het lijstje dan maar: ZEN – de aluhoedjes partij van Jing en Janneke, met de neus gericht op de opkomende zon. 
Laat ik eerst eens door hun programma heen woelen, ik heb tenslotte nog een hele nacht.


2 opmerkingen: