Pagina's

maandag 3 oktober 2011

Opgeblazen




Wat is hier aan de hand!? Een reusachtig roze baby, van pak en beet 3 meter hoog, staat neurotische te flapperen. Vast niet van hier, wellicht van een andere tijd of misschien zelfs uit een andere dimensie. En zo te zien staat zijn tijdmachine om de hoek geparkeerd. Enkel de hypersonische plasma engine lijkt te ontbreken. Maar die ligt vast bij de garage ter reparatie.

De DeLorean DMC-12 sportwagen – voorzien van een inventieve hightech biomotor – werd in de film 'Back to the Future', door de hoofdrolspeler Micheal J. Fox gebruikt om zich in de tijd te verplaatsen. En die staat zomaar in Haarlem in zijn roestvrije stalen body aan de kant van de weg te pronken. Wauw, ik heb hem aangeraakt.

De sportwagen is het kindje van de Amerikaan John DeLorean. Een man met een missie, de creatie van zijn eigen auto's. Ik vind het een prachtig ontwerp, maar vraag mij enkel af of je de RVS carrosserie nou met een schuursponsje moet wassen, en of hij door het gewicht niet stuurt als een tank.

De ondertoon in de film is dat keuzes; fouten; verkeerde afslagen, gemaakt in het verleden maar moeilijk zijn om te vormen tot een nieuwe wens. I
.p.v. blijven hangen in wat geweest is kan een mens maar beter gelijk zijn demonen tegemoet treden. Het verleden is om uit te leren, de toekomst om over te fantaseren maar leven doe je nou eenmaal in het heden. Met inbegrip van je tekortkomingen en kansen.

Baby's zijn er in alle vormen en maten. En als dorpsdrukker, heb ik alle facetten van het leven voorbij zien komen. Aan de wieg gestaan – niet letterlijk natuurlijk, maar als maker van de kaart en advertentie – van menig puber die nu met of zonder de baard in de keel in de plaatselijke super staat te bedienen. Dromend van een glansrijke carrière en wat het leven voor hem nog in petto heeft.

Demonen schijn je vooral zelf te scheppen. Maar gelukkig is het net zo als bij deze bovenstaande mega-baby dat als je de stekker eruit trekt, geen lucht meer inblaast, ze binnen no-time als een slappe zak op de grond liggen te dweilen.

Misschien moet ik de auto eens boeken, als ik durf even flink blazen, voor een tijdsprintje voor- of achteruit! of gewoon voor een blokje om in het nu. En die mega-baby, hoe druk ie ook staat te klapwieken, laat ik maar even aan mij voorbij gaan. Ben bang dat ik daar nu even geen tijd voor heb.


Spam: Je vindt die baby en aanverwante zaken overigens bij Bibalou aan de Rijksstraatweg in Haarlem-Noord.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten