Pagina's

zaterdag 2 oktober 2010

De Spreekzone

De SAMS prijs is weer, zoals ieder jaar rond deze tijd. "De wat?" zult u wellicht zeggen. SAMS staat voor Stedelijke Adviesraad Multiculturele Stad en doet iets met bruggebouwen tussen culturen, best nuttig voor een multiculturele stad zoals Haarlem. Twee jaar terug heb ik enthousiast een hele rits ideeën, zoals de 'Haarlems Twist', 'De Wandeling' en de 'NY aan het Spaarne' ingediend. Maar volledig terecht won een veel beter idee. Daarna was het bij mij een beetje weggezakt maar aangemoedigd door derden en het belang inziend dat een tafel vol ideeën inspirerend werkt heb ik mij laten verleiden om wederom een idee in te zenden. 

De Spreekzone

In Londen kwam ik in het Hyde Park het fenomeen 'Speakers' corner' tegen. Dat is een hoek waar  geïnteresseerden de ruimte krijgen om hun verhaal te doen. Een plek waar mensen van diverse pluimage en achtergronden op een respectvolle manier met elkaar  de woordelijke degens kunnen kruizen. Contacten kunnen leggen en ideeën uitwisselen.

In navolging hiervan zouden wij in ons stadspark de Hout een debat gebied kunnen creëren. Maak in het park lijnen die duidelijk het gebied markeren. Plaats 3 cirkelvormige leunhekken waar een aantal mensen tegelijk naar elkaar gericht aan kunnen plaatsnemen. Monteer in het midden een plaat op de grond met daarop de spelregels; een inspirerende tekst en/of de aanduiding 'Free Speaking Zone'.

Daarnaast zou ter promotie en aanmoediging (net als in het Amsterdamse Oosterpark) een Spreeksteen geplaatst kunnen worden. 'Men' zou dan periodiek – bv iedere eerste zondagmiddag van de maand – sprekers kunnen uitnodigen om hier op plaats te nemen, om een boeiend verhaal, een idee of een stelling in te brengen.


Ps. Jullie hebben nog tot 10 oktober om in te zenden.
Ik zou zeggen ...gewoon doen voor de leuk of nut.





1 opmerking:

  1. Hoi Robert,

    Ik begrijp dat Oktober de deadline voor reactie's was. Des al niet te min ben ik
    gestart met het in het openbaar spreken,
    voor mij alweer een tijd geleden maar je
    moet toch ergens beginnen! Zie profielfoto,
    wel de onverdeelde aandacht van zomaar wat
    passanten .........

    BeantwoordenVerwijderen