Pagina's

maandag 27 september 2010

Tunnelvisie

De A208 – het stukje snelweg dat vanaf de Haarlemse Westelijke Randweg via de A22 naar de Velsertunnel loopt – is vorige week na maanden eindelijk officieel heropend en is nu als de N208 gelabeld. Het is een prachtige weg geworden, stil en zelfs een stuk vriendelijker en groener oogend, zover je dat over een plak asfalt kan zeggen.

Deze weg leidt naar de Velsertunnel. Deze tunnel is eigenlijk een lange betonbak die in de jaren '50 van de vorige eeuw overdwars op de bodem van het Noordzeekanaal is gelegd. Het is één van de laatste tunnels met een doorrij hoogte van 4 meter max. die is opgenomen in het Europese snelwegennet. Door die combinatie van laagte en snelweg gaat het regelmatig fout.

Vooral chauffeurs van buiten de regio trappen er in, en wordt dus met enige regelmaat het plafond aan gort gereden. En dat ondanks dat er op alle toeritten een groot geel bord met een waarschuwingstekst staat. Het helpt volgens mij maar bar weinig.

Een oplossing zou kunnen zijn om al het vrachtverkeer door de Velsertunnel te verbieden en om te leiden naar de bijna paralel lopende Wijkertunnel, die is nieuw en dus een stuk hoger. Maar daardoor zou de verkeersdruk op eenvoudige wegen aan de oostzijde van de regio enorm toenemen, terwijl de industrie zich vooral aan de westzijde bevind.

Het zoveelste incident heeft mij uiteindelijk getriggerd om een bord te ontwerpen die de boodschap visueel helder aan alle voorbijgangers overbrengt. Rijkswaterstaat was aanvankelijk enthousiast maar aan het daadwerkelijk plaatsen blijken allerlei haken en ogen te zitten. De signalering langs wegen is namelijk strikt gereguleerd. En het is dus wachten tot de volgende klap en hopen dat het goed afloopt met enkel materiële schade en wellicht een deuk in een ego.



Tunnel.jpg picture by Robert_Witlof

Ps. Het is voor andere weggebruikers goed om te weten dat er chauffeurs zijn uit de regio die doelbewust de regels aan hun laars lappen. Vanwege tijdwinst riskeren ze een boete en negeren de automatische hoogtesignalering en de stoptekens. Natuurlijk zit er een – uiterst kleine – marge tussen die 4 meter en de uiteindelijke hoogte, dat weten ze en dus suizen ze met 100 km per uur met krap centimeters ruimte door de tunnel. Daarnaast blijkt het plafond door de vele reparaties poreus te zijn en is het wachten tot de eerste platen losraken en naar beneden komen.

Tip dus: neem de pont of de sluizen en als je dan toch perse door de tunnel wilt, houd dan bij elke vrachtwagen meer dan voldoende afstand.




Update: Interview RTV-NH vrijdag 3 december 2010 Radio Editie Zuid


Geen opmerkingen:

Een reactie posten