Met deze stip op de horizon is de gemeente Haarlem de vraagstelling 'hoe dit te realiseren' aangegaan. En dat doet ze het liefst samen met de gebruikers en bewoners van de stad. Afgelopen woensdagavond (27 maart 2013) was er weer een openbare bijeenkomst.
Structuurvisie
Iedereen was welkom om met de structuurvisie voor de openbare ruimte mee te denken en te ontwerpen. En daar gaven ruim 70 belangstellenden gehoor aan. Het was best druk daar in de oude wachtkamer op perron 3a van het Haarlemse centraal station. Broodjes, koffie en limonade, het kon allemaal niet op om maar de creativiteit te stimuleren.
Iedereen was welkom om met de structuurvisie voor de openbare ruimte mee te denken en te ontwerpen. En daar gaven ruim 70 belangstellenden gehoor aan. Het was best druk daar in de oude wachtkamer op perron 3a van het Haarlemse centraal station. Broodjes, koffie en limonade, het kon allemaal niet op om maar de creativiteit te stimuleren.
Participatie heet het, ik zie het meer als een soort volksraadpleging. En het lijkt een trend want in steeds meer gemeentes zie je het opduiken. Het betrekken van direct belanghebbenden om de hobbels in het veelal moeizame proces te vergemakkelijken. En het is natuurlijk niet niets, iets ontwikkelen uitgesmeerd over 30 jaar, waar iedereen mee te maken gaat krijgen.
Het SOR-atelier had zijn best gedaan, de tafels waren gevuld met diverse tekeningen, kleurige stiften en behulpzame dames liepen rond. Na uitleg werden er vijf tafels met gemiddeld twaalf mensen naar eigen inzicht ingedeeld. Een voorzitter, notulist en een presentator per tafel vrijwillig aangewezen. Het feest kon beginnen.
Streetwise
Een kakofonie van meningen stroomde over de tafel. Druk werd er gediscussieerd door vooral grijze mannen met dito expertise. Een ringweg moet er komen, tunnels en verdiepte wegen, hoofdfietsroutes en fietsparkeerhavens. Sluit desnoods het Prinsen Bolwerk maar af, om over de Gierstraat maar te zwijgen.
Een kakofonie van meningen stroomde over de tafel. Druk werd er gediscussieerd door vooral grijze mannen met dito expertise. Een ringweg moet er komen, tunnels en verdiepte wegen, hoofdfietsroutes en fietsparkeerhavens. Sluit desnoods het Prinsen Bolwerk maar af, om over de Gierstraat maar te zwijgen.
Ik luisterden het zwijgzaam aan, zover ik de tumult kon volgen. Na 10 minuten was ik er klaar mee, dit gaat in zo niet werken. De stad loopt aan de ontwerptafel al vast, dat belooft wat voor de toekomst. Mocht u het de moeite waard vinden, op www.sorhaarlem.nl kunt u ook uw visie kwijt. En u hoeft dan niet eens de deur uit. Is dat niet fijn!
Ik zou mij niet zijn als ik ook niet wat hersenspinsels zou ophoesten:
Ik zou mij niet zijn als ik ook niet wat hersenspinsels zou ophoesten:
Zoals eerder gemeld, Haarlem is op een natuurlijk duinrichel gebouwd. Vandaar dat de bebouwing en de routes vooral op de Noord-Zuid as zijn georiënteerd. Is helemaal niet erg, het maakt het creëren van een ringweg enkel lastig.
Autoverkeer
Het zou m.i. goed zijn als er een dwarsverbinding tussen de Wijker- en de Velsertunnel zou komen. Beter voor de doorstroming van de grote ring om Haarlem. Ontsluiting van Velserbroek en een mogelijkheid om hoge vrachtwagens eerder om te leiden. Voorkomt wellicht eens de regelmatige terugkerende verkeersinfarct in de regio Velsen.
Helaas is de pendeldienst tussen de Cronjé parkeergarage opgeheven. Erg jammer want dat werkte goed. Laat op vertoon van een parkeerkaartje bezoekers van de stad lekker vrij en vlot tussen de winkelgebieden reizen. Raakt die nieuwe P misschien ook eens vol.
Op een soortgelijke manier is de beperkte verbinding van de Prins en de Staten bolwerk te overbruggen. Het loopt daar vooral vol met mooi weer of als er aan de kust iets speciaals te doen is. Maak van het reizen naar Zandvoort meer een vol experience beleving. Die begint bij de Transferium van station Spaarnwoude. Speciale treinen (gratis op vertoon van parkeerkaartje) een snelle verbinding. En voorzie het van voldoende neven faciliteiten, die bij een dagje Zandvoort horen.
Openbaar vervoer
Het is m.i. jammer dat de regionale buslijn (zuidtangent) uiteindelijk dwars door de stad is gaan lopen. Ik had graag gezien dat de Oude gracht weer was ontdempt en de autoluwe binnenstad meer in allure was hersteld. Maar nou hij er toch ligt zou ik zeggen zo snel als mogelijk vertrammen, en doortrekken naar het strand van IJmuiden. Er worden lijnen opgeheven en haltes lijken steeds verder weg te liggen. Misschien moet er eens gedacht worden aan meer flexibele belbusjes. Iedere buurt zijn eigen bus en poel van chauffeurs.
Fietsen en lopen
De conflicten in de Gierstraat zijn natuurlijk grotendeels te verhelpen door een betere wegmarkering en belijning. De situatie nu is vooral voor bezoekers en toeristen onduidelijk. Maak er een fietsstraat van met zo'n prachtige rode asfaltlaag en een stippellijntje in het midden. Meer stallings mogelijkheden voor fietsen, lijkt mij gezien de huidige chaos duidelijk. En natuurlijk handhaving.
De rode loper is een heerlijke fietsverbinding. Een brug over de schotersingel langs Het Dolhys zou het vervolmaken. Dan ook nog even al de bomen langs de route voortaan voorzien van wortelkooien, zodat het pad ook in de toekomst mooi glad blijft.
Het is jammer dat het bannen van snorscooters naar de rijweg, in handen van de landelijke overheid ligt. Want dat vormt op het moment voor fietsers een van de grootste ergernissen.