Je hebt van die plekken, binnen of nabij de stedelijke omgeving, die je binnen een split second het verleden doen binnen treden. In het geciviliseerd en vooruitstrevend Nederland is eigenlijk elke cm wel door mensenhanden beroerd en herschikt. Het is dan best wel wonderlijk om zo nu en dan locaties te treffen waar je het gevoel krijgt dat het altijd al zo is geweest. Het Houtmanpad in Haarlem is zo'n plek. Een kronkelig schelpenpad, een verbinding over het voormalige veen tussen de Haarlemse duinrichel en de Bloemendaalse duinen.
Het 800 meter lange Houtmanpad is echter in de top 10 van herstructureer plannen beland, en de Provincie Noord-Holland heeft er al vast een slordige 2,4 miljoen euro voor gereserveerd. In hun visie zou het een ontbrekende schakel zijn in het netwerk van fietsverbindingen en daarnaast van invloed zijn op de keuze om met de fiets of de auto richting de kust te gaan. En dus moet er volgens het voorlopige ontwerp een geasfalteerd fietspad naast en gedeeltelijk op (er is namelijk ruimte gebrek) het huidige voetpad komen.
Het Houtmanpad wordt vaak door fietsers uit de omgeving gebruikt. Die moeten, om niet in de sloot te belanden, met enige behendigheid over het smalle kruip-door-sluip-door pad manoeuvreren. Er zal dus voor groot gebruik grondig aan de situatie moeten worden gesleuteld en verbouwd. Uiteraard gaat dit ten kosten van het huidige karakter. Het verschil in snelheid tussen rollend en lopend verkeer zal toenemen en de overlapping in het plan zullen een veelvoud aan conflictpunten gaan opleveren. Het is vragen om moeilijkheden en ik zie mijn geest al dwalen hoe je al kuierend door aanstormende wielrenners, pedaalstampende puberjeugd of door een actieradius vergrotende brommobiel wordt geplet. Dit vormt natuurlijk in de bestuurlijke visie de opmaat om nog meer breekwerk te gaan verantwoorden.
Op zomerse dagen zal het fietsverkeer richting strand best wel pieken, maar waarom die per se via deze route zouden moeten, is mij een raadsel. Er zijn namelijk voldoende alternatieve routes met prachtige aansluitende fietspaden en doorgangen in de nabijheid. Daarnaast zou ik eerder de fietsenstallingen in Haarlem en de uitstekende strandbus en treinverbinding promoten.
Het is een onzalig plan. Boze tongen beweren overigens dat het fietsgebruik rond de breng- en haaltijden sinds de komst van een lagere school en kinderopvang drastisch is toegenomen. De invulling van die twee moeizaam te bereiken gebouwen, is er dankzij toenmalig GroenLinks wethouder Ruud Grondel zo gekomen. Diezelfde partij blijkt nu een groot voorstander van dit nieuwe fietspad te zijn. Daarnaast zou het mij niet verbazen dat die omwonende voorstanders – verenigd in de wijkraad en werkgroep – vooral uit DiWi's (Dubbel-inkomen-With-kids, en vast een bakfiets) zouden bestaan. Het komt mijns inziens allemaal net even te mooi uit.
Mij bekruipt in ieder geval het gevoel dat bestuurlijke kronkels weer eens iets gaan stuk maken. Hoewel vooruitgang en moderniteit mooi en vast noodzakelijk zijn, word ik van sommige dingen enkel maar weemoedig ...waarom kunnen 'ze' sommige dingen nou niet gewoon laten zoals ze zijn, zucht.
Mij bekruipt in ieder geval het gevoel dat bestuurlijke kronkels weer eens iets gaan stuk maken. Hoewel vooruitgang en moderniteit mooi en vast noodzakelijk zijn, word ik van sommige dingen enkel maar weemoedig ...waarom kunnen 'ze' sommige dingen nou niet gewoon laten zoals ze zijn, zucht.