Pagina's

dinsdag 18 januari 2011


Visie op Velsen 2025
De regio Velsen is een boeiende omgeving. In een postzegelformaat vind je de diversiteit van Nederland. Zee, haven en sluis, naast diverse ambachten de zware industrie, maar ook natuur in de vorm van water, zand en groen. Een aantal woonkernen met ieder hun eigen karakter, die saamhorig de gemeenschap vormen. Alom een interessant gebied met veel mogelijkheden.

College en Raad staan voor een uitdagende toekomst en heeft daarom de inbreng van de inwoners gevraagd. Het ontwikkelen van een visie met het liefst natuurlijk een breed draagvlak. Daarom was ik gisteren, met goed burgerzin en samen met nog ±80 anderen Velsenaren, naar de bijeenkomst 'Visie op Velsen 2025' op het stadhuis getogen.

De niet 'lullen maar poetsen' arbeidsethos in IJmuiden is bewonderenswaardig, maar bezien de mondiale ontwikkelingen en de weerslag daarvan op Velsen, vragen mijns inziens om een sterke sprong voorwaarts. Mijn visie is helder, naast dat wonen & werken belangrijk zijn moet Velsen meer inzetten op Toerisme en innovatie. En daar heb je een dynamisch bestuur en invloed voor nodig.

'Men' probeert al jaren één IJmond gemeenschap met Beverwijk en Heemskerk te vormen, en hoewel die in vogelvlucht logisch lijkt, blijkt keer op keer het sentiment in de weg te zitten. En dat is natuurlijk ook helemaal niet zo gek, Heemskerk heeft als oude burcht weinig van doen met een haven en daarnaast bezitten ze een eigen strand. Dus hoewel buren, zoekt men elkaar maar zelden echt op. Eigenlijk wil de zee turende IJmuidenaar het niet weten, maar eigenlijk hebben ze meer overeenkomsten met het 'arrogante' Amsterdam dan men lief is.

Ik poneerde uitdagend de kreet "IJmuiden = Amsterdam aan Zee", wat het wel verwachtte nodige boegeroep uit de goegemeente opriep. Gelukkig werd mijn stelling door Hans van Wijk, van het EZ A'dam, krachtig onderstreept. Mijn opmerking werd overigens later op de avond met een geniale kwinkslag door burgermeester Franc Weerwind vertaald naar "Amsterdam is eigenlijk IJmond-Binnen"

Amsterdam zoekt naarstig naar expansie en IJmuiden naar hun plek in een veranderende wereld. Het lijkt mij duidelijk dat een samenwerking tussen beide een win-win situatie oplevert. IJmuiden als navelstreng met de wereld, een doe-gemeente waar het goed toeven is, een kweekvijver voor innovatie.

Velsen heeft een Technische Hogeschool nodig, waar gewerkt en gestudeerd kan worden aan innovatieve concepten als: duurzaamheid, cradle-to-cradle, kweekvis, energie, zoet-/zoutwater vraagstukken. Waar in de directe omgeving start-ups worden gestimuleerd en ondersteund. Waar kleine bedrijfjes met korte lijnen naar kennis en kunde wellicht tot Zuid-As waardige bedrijven kunnen doorgroeien.

Het wordt tijd dat de grijze meute hun bezwaren opzij zet en hun hakken uit het zand haalt om de ontwikkelingen in het belang van volgende generaties een serieuze kans te bieden. Anderzijds moeten de bestuurders natuurlijk wel met goede argumenten en een helder verhaal op tafel komen.

Maar misschien moeten ze eerst samen wat vaker badderen en aan elkaar snuffelen, dan komt het vast allemaal goed.

----------------

Regionale ideeën:

  • Spaarnwoude kan uitgroeien tot een stadspark met allure
  • Vervangings hoogbouw met een fabuleus uitzicht is goed mogelijk
  • Het brede strand leent zich uitstekend voor de grove recreatie
  • Het nabij gelegen circuit van Zandvoort zou uitstekend als testbaan voor mobiliteit 2.0 kunnen dienen
  • Een GVB lightrail van de dam tot aan het strand zou IJmuiden ontsluiten
  • Maak van de Kanaaldijk enerzijds een vrij baan voor het vrachtverkeer, en daarnaast een promenade met uitzicht op de sluizen en de vlammende hoogovens, parkeerplaatsen en winkels maken het flaneren af.






5 opmerkingen:

  1. Hoi Robert ,

    Je GVB voorstel is helaas niet levensvatbaar , denk maar eens aan Lovers Rail . Dat is allemaal veel te kleinschalig en qua infra ( grond , rails , beveiligingen , overwegen enz . ) buiten materieel en personeel niet te betalen . Beter is het misschien dat geld te investeren in millieu vriendelijke snelle veerboten en gebruik te maken van de al bestaande infrastructuur . Deze veerboten op zonneenergie moeten wel een flinke capaciteit hebben , zeg maar zo'n 500 mensen en de nodige fietsen . De snelheid van deze boten dient ongeveer 65 km p/u te zijn om een dienstregeling te kunnen varen , net als de draagvleugelboten van Connexion dus . In IJmuiden kan daar waar de boten aanmeren een bus traverse aangelegd worden . Hier kunnen pendelbussen ( op waterstof ) mensen die zonder fiets zijn gekomen naar het IJmuiderstrand en vice versa vervoeren . Voor betaalsystemen hoeft het wiel ook niet opnieuw te worden uitgevonden , gewoon de OV pas . Dus eigenlijk is dit het benutten van bestaande infrastructuur met nieuwe technologie . Dit is natuurlijk een beknopte weergave van een idee waarover men van mij in IJmuiden en Amsterdam verder mag brainstormen !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Robert, we moeten maar een praten over onze ideeën, lijkt me zeer intressant

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Eric,

    De Lovers Rail was vooral gebaseerd op nostalgische motieven en inderdaad kansloos. Je veerboten idee is zo gek nog niet. Maar waar het mij vooral om gaat is dat Velsen, en dan met name IJmuiden, meer zijn ligging zou moet gebruiken om op enerlei wijze gebruik te maken van de nabijheid van metropool Amsterdam.

    Bedankt voor je reactie, mvg
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Robert ,

    De naam is Evert ( Graaf in je geheugen ) de veerboten kunnen ook een forensen dienst onderhouden enz . enz . Kleine handreiking , Lovers Rail was een commerciele onderneming die zich verkeken heeft op infra ,materieel en personeel plus de afdracht aan gebruikersgeld op bestaand spoor enz . Beter was geweest als ze in IJmuiden een busdienst hadden opgezet en gebruikt gemaakt hadden van de expertiese in eigen huis !!! Transport over water! Voor de rest hulde aan je ideeën en voorstellen!!!!

    Vriendelijke groet ,

    Evert.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Er zijn zoveel positieve denkers in Velsen. De onlangs overleden Ben van der Kolk bijvoorbeeld heeft heel veel van zijn visionaire plannen zien stranden in het stadhuis. Ook Joop Luster heeft ver uitgewerkte plannen voor het centrum en Ton Mathijssen zoekt daarbij dan ook nog wegen voor financiering. Aan het strand zijn enkele uitbaters ook al met hun plannen weer teruggewezen. Ondergetekende heeft Moby Dick aan het strand. Kortom waarom komt er niet een denktank voor de praktische invulling van al dat gepraat. Kandidaten genoeg lijkt mij.

    BeantwoordenVerwijderen