Pagina's

maandag 27 september 2010

Tunnelvisie

De A208 – het stukje snelweg dat vanaf de Haarlemse Westelijke Randweg via de A22 naar de Velsertunnel loopt – is vorige week na maanden eindelijk officieel heropend en is nu als de N208 gelabeld. Het is een prachtige weg geworden, stil en zelfs een stuk vriendelijker en groener oogend, zover je dat over een plak asfalt kan zeggen.

Deze weg leidt naar de Velsertunnel. Deze tunnel is eigenlijk een lange betonbak die in de jaren '50 van de vorige eeuw overdwars op de bodem van het Noordzeekanaal is gelegd. Het is één van de laatste tunnels met een doorrij hoogte van 4 meter max. die is opgenomen in het Europese snelwegennet. Door die combinatie van laagte en snelweg gaat het regelmatig fout.

Vooral chauffeurs van buiten de regio trappen er in, en wordt dus met enige regelmaat het plafond aan gort gereden. En dat ondanks dat er op alle toeritten een groot geel bord met een waarschuwingstekst staat. Het helpt volgens mij maar bar weinig.

Een oplossing zou kunnen zijn om al het vrachtverkeer door de Velsertunnel te verbieden en om te leiden naar de bijna paralel lopende Wijkertunnel, die is nieuw en dus een stuk hoger. Maar daardoor zou de verkeersdruk op eenvoudige wegen aan de oostzijde van de regio enorm toenemen, terwijl de industrie zich vooral aan de westzijde bevind.

Het zoveelste incident heeft mij uiteindelijk getriggerd om een bord te ontwerpen die de boodschap visueel helder aan alle voorbijgangers overbrengt. Rijkswaterstaat was aanvankelijk enthousiast maar aan het daadwerkelijk plaatsen blijken allerlei haken en ogen te zitten. De signalering langs wegen is namelijk strikt gereguleerd. En het is dus wachten tot de volgende klap en hopen dat het goed afloopt met enkel materiële schade en wellicht een deuk in een ego.



Tunnel.jpg picture by Robert_Witlof

Ps. Het is voor andere weggebruikers goed om te weten dat er chauffeurs zijn uit de regio die doelbewust de regels aan hun laars lappen. Vanwege tijdwinst riskeren ze een boete en negeren de automatische hoogtesignalering en de stoptekens. Natuurlijk zit er een – uiterst kleine – marge tussen die 4 meter en de uiteindelijke hoogte, dat weten ze en dus suizen ze met 100 km per uur met krap centimeters ruimte door de tunnel. Daarnaast blijkt het plafond door de vele reparaties poreus te zijn en is het wachten tot de eerste platen losraken en naar beneden komen.

Tip dus: neem de pont of de sluizen en als je dan toch perse door de tunnel wilt, houd dan bij elke vrachtwagen meer dan voldoende afstand.




Update: Interview RTV-NH vrijdag 3 december 2010 Radio Editie Zuid


vrijdag 17 september 2010

De Neolithische Revolutie



De Neolithische periode kenmerkt zich door het feit dat we na duizenden jaren als jager-verzamelaar op deze aardkloot te hebben rond gelopen om in onze voedselbehoefte te voorzien ons zijn gaan werpen op het verbouwen van gewassen. Nou was het mij al bekend dat paleontologen aan een opgegraven fossiele gebit kunnen zien of het ouder is dan 10.000 jaar, want we zijn sindsdien een smak eenzijdige koolhydraten (lees suikers) gaan verorberen, daar lusten de honden geen brood van.

Naast die rotte tanden en de overduidelijke obesitas toename betekende de revolutie een ware ommekeer in het bestaan van de Homo Sapiens. Het boek 'De akkers van Pandora' van Spencer Wells had dan ook, toen het eenmaal in de schappen lag, mijn warme belangstelling.

Het is best een aardig boek, zeer gedetailleerd en vol met wetenschappelijke feiten. Daar moet jaren van onderzoek aan vooraf zijn gegaan. Hij splits het op in diverse boeiende hoofdstukken, vanaf de uitleg hoe het zo komt tot aan de verstrekkende gevolgen.

Gedwongen door de klimaatveranderingen en een kleine ijstijd zijn we gaan boeren, blijven hangen op één stek en samen gaan wonen in groeiende gemeenschappen met de daarmee gepaard gaande behoeftes. Ons denken en doen is daardoor sterk veranderd en volgens Wells niet enkel onze vezels maar zelfs onze genen. Maar om nou te stellen dat we er zelfs de terroristen aan te danken hebben vind ik wel een beetje ver gaan.

Natuurlijk is er sprake van overbevolking, een eenzijdig zetmeel rijk (rijst, aardappels, mais, koren) voedingspatroon en onvoldoende beweging voor het effectieve verbrandingssysteem van het menselijk lichaam. Evolutionair zijn we gewend aan 150 mensen om ons heen maar tegenwoordig proppen we onszelf massaal samen in drukke steden.

Daar waar de goden er waren om het onbekende te duiden is ie veranderd in een sturende mysticus. Natuurlijk heeft de nadruk op de logica en de individualisering de toon in onze maatschappij gezet, de mythos hebben we losgelaten en hoewel er ook wel een sterke toenemende hang naar zingeving is waar te nemen, gaat het mij te ver om de omslag naar landbouw en de daarop volgende grote veranderingen als kapstok te gebruiken om daar het fundamentalisme aan op te hangen. Maar verder een sterk verhelderend non-fictie boek en de moeite waard van het lezen.

maandag 13 september 2010

London beach




Een paar dagen Londen en ook daar kennen ze, tot mijn eigen verrassing, eb & vloed en dus zandkastelen bouwen. Het was duur doch druk, de Engelsen natuurlijk smakeloos en het leek of er een armoede bom was ontploft.

Maar verder was het vooral leuk en ontspannend. De tijd leek traag, de afstanden kort maar dat kwam waarschijnlijk vooral door de uitstekende werking van de metro. De medewerkers dachten er iets anders over want op de laatste dag was er een massale staking en stond de tube vooral stil en krioelde de straten.

Het leukste van de trip was wel dat we hebben gelopen naar ons eigen stationnetje 'Santpoort-Noord', via Brussel met de Eurostar door de tunnel om vervolgens om de hoek van ons Hotel in Centraal London weer uit te stappen. Heerlijk relax reizen, veel turen en gelezen.